“Fotografia este ceea ce scrie fotograful, este mesajul lui...”
*Interviu cu artistul fotograf Constantin PLETOSU (fost-fotoreporter
al Cotidianului “Deşteptarea”-Bacău, TVR Iaşi şi al mai multor publicaţii
sportive italiene)
L-am cunoscut pe Constantin Pletosu în riguroasa redacţie a „Deşteptării” din anii
90, imediat după Revoluţie. Publicaţia încerca să facă pasul de la poză
la fotografie, angajând
fotoreporteri. La un moment dat, compartimentul redacţional respectiv număra
trei, tot atâţia câţi redactori avea şi o „secţie” tradiţională („economic”, „social-politic”,
„cultură-învăţământ”, „sport-tineret”). Nu era deloc simplu să deserveşti atâtea
„sectoare”, trecând peste exigenţa unor şefi de secţie precum Constantin Călin sau Constantin Nancu, apoi, să dai testul
de promovare finală cu secretarul-general de redacţie Ştefan Radu şi redactorul-şef Ioan
Enache! Constantin Pletosu e unul dintre cei care au schimbat „faţa”
cotidianului local, fixând fotografia în locul pe care îl merita în spaţiul
gazetăresc băcăuan. După 25 de ani, fostul fotoreporter al „Deşteptării”, ajuns pe
alte meridiane geografice şi ale cunoaşterii de sine, este astăzi un artist unanim
recunoscut al artei fotografice. Marele Premiu obţinut, recent, la prestigiosul
Concurs
de la Firenze , Italia
(ţara sa adoptivă) e, desigur, o
recunoaştere deplină a meritelor sale, dar şi un prilej de aducere aminte…
Leonard
POPA
-Când ai făcut prima fotografie, îţi mai aminteşti? Era noapte sau zi?
-Primele fotografii le-am
realizat când eram prin clasele primare, cred prin clasa a treia sau a patra,
cu un aparat pe care mi l-a făcut cadou un unchi de-al meu din partea mamei.
Bineînţeles că nu ştiam nimic despre fotografie la anii aceia. După developare
negativul meu era transparent complet, fără nici o imagine, iar eu aveam sa
trăiesc o mare deziluzie. Supărat, în aceeaşi zi, m-am dus la bibliotecă şi am
împrumutat toate cărţile despre fotografie. Erau nu mai mult de trei sau patru
şi acelea destul de vechi, care nu spuneau foarte mult. Dar le-am studiat bine,
bine, bine, chiar dacă aveam doar 10 sau 11 ani şi mulţi dintre termenii
folosiţi îmi păreau din altă lume!
-Când ai început sa simţi că fotografia poate fi o vocaţie, altceva
decât o plăcere de un moment?
-Fotografia a început să
devină un element serios în viaţa mea când mi-am dat seama că din ce în ce mai
multă lume spune că fac lucruri minunate din această pasiune. Primele studii
adevărate în fotografie le-am făcut la Timişoara pe când studiam ingineria, dar
niciodată nu mi-am imaginat că voi deveni un fotoreporter. Faptul că îmi
developam singur filmele mă fascina. Cunoscând destulă chimie, am început să
studiez diverşi revelatori pentru imagini care au nevoie de contrast sau altele
pentru portrete, care au nevoie de o lumină moale. Prin anii '80, nu erau nici calculatoare şi nici vorbă de
photoshop. Cum declanşai, aşa ieşea fotografia. Atunci, cine era fotograf era
fotograf! Intervenţia sau modificările din laborator erau minore în comparaţie
cu ce se întâmplă acum cu fotografia digitală.
-Ce însemna Şcoala Populară de Artă în vremea când ai ajuns profesor
acolo? Se poate învăţa arta fotografică sau e o meserie care se "fură"
precum jurnalismul?
-La Şcoala Populară de Artă
am aterizat mai întâi ca student, pentru că mă întorsesem de la Timişoara , după un număr
de ani, şi nu cunoşteam mai pe nimeni în Bacău. Era singurul loc unde se putea
vorbi de artă, în general, şi despre fotografie artistică, la vârsta mea,
pentru că nu mai aveam anii de liceu. După doar câteva luni, s-a născut ideea
de a prelua eu clasa de arta fotografică şi cinematografică, unde am rămas vreo
cinci ani, până la căderea lui Ceauşescu. Acolo am avut ocazia să cunosc oameni
extraordinari, dar să am şi timpul şi posibilitatea de a expune şi de a participa
la diverse concursuri naţionale de fotografie şi film cu rezultate remarcabile.
Meseria de fotograf se poate fura până
la un punct, restul este talent, pricepere, studiu şi tehnică.
-Uite că ajungem în punctul
în care ne-am intersectat...”Deşteptarea” anilor 90, un
deceniu cel puţin interesant, dacă nu obsedant....Ce însemna, pe atunci,
redacţia?
-Se
ştie că cine avea acces la un ziar, fie el şi Steagul Roşu, trebuia să
treacă printr-un filtru foarte dens pe la partid. Or, eu n-am avut nicio
tangenţă cu partidul comuniştilor decat că m-au făcut târziu pionier, pentru că nu ştiu ce făcuse cineva de la mine
din familie şi nu cadra politic... Cu chiu cu vai, am ajuns şi la UTC
(Uniunea Tineretului Comunist-n.red.)
care nu mă interesa chiar deloc. Am cochetat cu Steagul Roşu (singura publicaţie băcăuană înainte de 1989-n.red.) din umbră, când eram profesor
de fotografie la Şcoala Populară de Artă. Câteva dintre fotografiile mele de la evenimentele culturale ale Bacăului au
fost publicate pe ascuns, fără să se ştie ale cui sunt. Când a fost dat jos
Ceauşescu, băieţii care au format noua echipă a ziarului Deşteptarea, m-au chemat
să fac parte din noul grup. Am refuzat oferta domnului Mihai Buznea (primul redactor-şef al publicaţiei după 1989-n.red.), ducând la întâlnire pe unul
dintre elevii mei, Nelu Bâşcă
(actualul fotoreporter al ziarului-n.red.).
După câteva luni, Bâşcă a plecat la un alt ziar băcăuan şi atunci n-am mai
refuzat oferta. Pentru mine, “Deşteptarea” a fost locul unde am
făcut primii paşi ca fotoreporter, care era altceva decât artistul-fotograf.
Fotografia de ziar trebuie să vorbească într-o altă viteză decât cea pe care o expui
într-o expoziţie unde poate fi privită câteva zile sau luni. În plus,
fotografia de presă, de cele mai multe ori, trebuie să vândă ziarul. Impactul
fotografiei din prima pagină trebuie să fie puternic. Deşteptarea avea în acea
vreme o echipă tânără, cu mare dorinţă de a face o presă liberă. Se muncea şi
se învăţa meserie fără a se ţine cont de ore şi program.
-Care sunt imaginile cele mai puternice cu care ai plecat din redacţie?
-Am
plecat de la Deşteptarea după
cinci ani, ca să lucrez ca reporter la TVR Iaşi.
Pentru mine, era un salt de calitate. Dar prima dragoste nu se uită niciodată
şi după doar trei ani m-am întors la fotografia de presă. Mi-au rămas
întipărite momentele când se pleca pe teren prin judeţ unde întâlneai lume, de
cele mai multe ori necajită, care atunci când auzea că eşti ziarist, se
deschidea ca o carte. Nu pot să uit rubrica mea de joi, "O zi la tribunal"
şi nici pe Petrică Done sau Gheorghe Bălţătescu care-mi cereau mereu "Fotografia de prima pagină",
un gen de imagine care trebuia să fie mereu pe masa secretarului de redacţie
pentru a fi publicată în ziar, indiferent ce se întâmpla în oraş sau în lume-
obicei pe care l-am introdus şi aici în Italia după atâta vreme şi care
funcţionează bine. Deşteptarea a fost ziarul care a reuşit să-mi introducă în sânge
microbul fotografiei de presă. Tot la
Bacău am început să fac şi primele fotografii de sport- astăzi,
în Italia, sunt cotat unul dintre cei mai buni din domeniu. Emoţiile pe care le
aveam atunci, când coboram la marginea terenului cu idolii mei, fotbaliştii din
divizia A, pe care nu cu mult timp în
urmă îi privisem doar din tribună m-au năucit la începutirile carierei. Mai târziu,
am priceput că, dacă vreau să fac fotografie sportivă bună, nu trebuie să ţin
cu nimeni, iar meciul trebuie să-l trăiesc doar prin obiectivul aparatului de
fotografiat. Altfel, trebuie să mă mut din nou în tribună.
-Mai ţii minte atmosfera sportivă din oraş? Meciurile la care mergeam
împreună şi nu le mai făceam faţă? Am ajuns să regretăm perioada respectivă.
Azi, nu mai avem unde merge....Echipele au decăzut, sentimentele faţă de sport
s-au subţiat..De ce crezi că am ajuns aici, care ar fi cauzele?
-Vin la Bacău
doar o dată pe an şi atunci în august, când mai toţi sportivii sunt în vacanţe.
Prin anii '90, erau atâtea evenimente
sportive, că aproape nu le făceam faţă. Fotbal, handbal şi volei în Divizia A şi
toate celelalte discipline menţineau atmosfera vie în oraşul nostru. Citesc
ziarele sportive din România şi am observat o schimbare negativă în ţara
noastră. Este un fenomen pe care-l generează bunăstarea. Există şi în Italia
acest fenomen, dar şi în alte ţări occidentale. De ce îşi dădeau interesul
sportivii să fie cei mai buni cu ani în urmă? Să facă parte dintr-o echipă bună
sau din echipa naţională şi să iasă afară să mai vadă câte ceva, pentru că, din
punct de vedere economic, nu s-a schimbat mare lucru. Aşa eram şi eu pe când făceam
canotaj la Sport Club
Bacău. Munceam opt luni pe an ca să particip la trei concursuri pe an. Era o
mare satisfacţie să mergi să vezi Timişoara şi să vâsleşti pe Bega sau să
navighezi pe lacul Snagov. Or, în zilele noastre, ca să pleci într-o altă ţară,
nu ai nevoie de ani de antrenamente şi sacrificii personale, ci doar de buletin
şi de câţiva euro în buzunar. Au rămas sportivii care, într-adevăr, luptă
pentru culorile naţionale fără a se gândi la bani sau alte avantaje. Uitaţi-vă
la celelalte ţări unde nivelul de trai este ridicat. Cine sunt cei care
reprezintă ţara? Sunt imigranţii sau fiii acestora din familii sarace care
speră într-o viaţă mai bună, remarcându-se
prin sport. Văd scris pe internet, uneori, că în România se moare de foame, dar
din statistici reiese că suntem un popor cu tendinţă spre obezitate într-un
procent destul de mare, dacă nu printre primele în lume. Viaţa comodă, maşina,
o bere sunt preferate de tinerii noştri de astăzi decât să lucreze 10 ore pe zi
într-o sală de sport, să se prezinte la o olimpiadă, să iasă campion, după care
să primescă un mic premiu şi o medalie, iar unica satisfacţie să rămână ziarele
care scriu de el câteva zile. Vina o poartă şi statul care nu ajută societăţile
sportive să reînfiinţeze pepiniere şi să încurajeze sportul la copii.
-În Italia cum ai ajuns?
-În Peninsulă am ajuns după o
perioadă lucrată la France
Presse. Ruptura cu francezii s-a produs în momentul
când am fost propus sa fiu trimis ca invitat special într-o colonie africană.
Din punct de vedere economic, nu erau mari diferenţe, dar eu aveam o familie,
iar colegul care fusese înaintea mea ca trimis special fusese împuşcat. Şi cum
eu nu intenţionam să am acelaşi sfârşit, mi-am dat demisia şi... nu ştiam
încotro să o apuc pentru că eram cu soţia şi cu fetiţa noastră cu care plecasem
din Bacău şi care avea doar trei anişori. Am început să ne interesăm ce putem
face, pentru că în ţară nu voiam să ne întorcem nici în ruptul capului. Aşa am
descoperit că avem pe cineva din Bacău în Italia, lângă Torino. I-am telefonat,
ne-a primit la el şi de aici a început aventura noastră italiană care are 17
ani. Ajunşi în Italia, m-am dus imediat la La Stampa , unde le-am explicat şi arătat ce
ştiu să fac. Au fost încântaţi de mine şi am început imediat doar o mică
colaborare, care s-a transformat într-una mai serioasă doar după abia doi ani.
Când au vrut să mă angajeze definitiv, n-am mai vrut eu. Doream să mă reîntorc
în Franţa şi să rămân freelance.
-Ce ai descoperit nou acolo? Ce a trebuit să înveţi sau să iei de la
capăt, în privinţa artei fotografice?
-Inceputurile mele italiene
au debutat cu o vânătoare de concursuri de fotografie cu premii în bani. Arta
fotografică nu are limite, aşa că pentru primii doi ani, m-am abonat la
premiile concursurilor de artă fotografică din nordul Italiei. Primul premiu avea
de obicei o valoare între 1500 şi 5000 de euro, cu obligaţia de a ceda
drepturile fotografiei premiate. Pentru mine, care aveam nevoie să-mi întreţin
familia, nu era o problemă cedarea drepturilor unei imagini. Probleme am
început să am când am câştigat odată toate trei premiile la un concurs
fotografic la Verbania ,
pe Lacul Maggiore, sau când mă vedeau înscris pentru al doilea an consecutiv la
acelaşi concurs. Câteva organizaţii m-au chemat deoparte şi mi-au zis
prieteneşte să renunţ la a mă mai înscrie, pentru ca au înţeles care era scopul
meu şi că nu aveam concurenţă, iar ei voiau să aibă şi câştigători locali. Dar
asta era înainte de colaborarea solidă cu La Stampa.
-Ai lucrat şi cu câteva jurnale importante din Italia....Ce era
diferit acolo faţă de ce ai cunoscut în România?
-Lucrez şi în momentul de
faţă cu cele mai importante ziare şi reviste din Italia. Singura diferenţă
între stilul românesc şi cel din Occident este plata. Un serviciu fotografic
normal la un cotidian de renume se plăteşte de la 300 de euro în sus, ajungând
până la 1500, depinzând de complexitatea lui şi de timpul petrecut pentru a-l face.
O altă diferenţă ar fi viteza, dar cred că asta se întâmplă şi în România de
astăzi. Sunt servicii fotografice de cronică neagră pe care trebuie să le
trimiţi în câteva minute. Dacă nu eşti iute, nu primeşti banul şi lucrezi
degeaba. Acum nu mai funcţionează zicala "peştele
mare îl inghite pe cel mic". Acum se spune că "peştele iute îl
înghite pe cel leneş" şi aşa este. Trăim într-o altă eră!
-Lucrezi pe cont propriu...Se poate trăi din fotografie? Şi aici se
încearcă...., dar rezultatele nu sunt pozitive, la modul general...
-Lucrez pe cont propriu de
peste 15 ani, deci se poate. Trebuie să fii atent la cât încasezi că, dacă
depăşeşti anumite bariere, te taxează statul, încât ajungi să lucrezi pentru ei. Diferenţa între mine, care lucrez pe
cont propriu şi care îmi organizez singur lucrul şi viaţa, este că eu îmi caut
subiectele, eu mi le curez, eu mi le vând şi tot eu încasez banii cu care pot
să fac ce vreau. Nu am un program şi un orar. Sunt zile bune, cand lucrez şi 14
ore, dar sunt şi zile când lucrez doar patru sau mă odihnesc. Cei care sunt
angajaţi au această lipsă de chef de viaţă, care pe mine mă enervează. Nu mi se
pare un stil de viaţă creativ, viu, ci mai degrabă un stil de viaţă de
pensionar. Aici depinde de fiecare. Eu mă consider o persoană foarte energică,
iar stilul meu de viaţă mă prinde- zic eu.
-Care ar fi CV-ul tău profesional italian? Care sunt momentele cele
mai importante?
-Fotoreporter freelance,
lucrez pentru publicaţiile: La
Stampa , Corriere della Sera, La Repubblica , Tutto
sport, Gazzetta dello Sport, Sport e Sprint, La nuova provincia, Gazzetta
d'Asti, agenţia naţionala de presă ANSA, agenţia internaţională Getty Images, revistele Diva
e Donna, Giallo, dar sunt şi fotograful oficial al echipei naţionale de
futsal a Italiei. Anul trecut, am fost fotograful oficial al Italiei la Campionatul European
de Futsal din Belgia, unde am avut onoarea de a fotografia şi echipa României.
-Ce este cu ultimul tău premiu obţinut chiar luna aceasta? Spune-ne mai
multe despre concurs....
-Fac multă fotografie de
presă şi de presă sportiv, dar n-am uitat de fotografia artistică care mi-a
adus în casă mari satisfacţii şi, de ce să nu spun adevărul, şi bani! Anul
acesta, Federaţia Italiană a Jocurilor Istorice a organizat prima ediţie a
concursului de fotografie artistică cu această temă - Jocurile Istorice ale
Italiei. Au participat mulţi fotografi, dar pentru faza finală naţională, au
fost selecţionaţi 86 dintre care şi eu, cu trei fotografii reprezentând Palio din Asti, oraşul meu. Este vorba
despre o cursă de cai pur-sânge care datează de la 1275. Fotografia premiată surprinde
grupul de cai care se înghesuie cine şi cui să ia locul şi să câştige. Am trimis
fotografiile prin septembrie şi am uitat complet de concurs. Acum două săptămâni,
am primit un e-mail cu un mesaj prin care mi se comunica faptul că am fost
desemnat de juriu câştigător unic- n-au fost acordate premiile doi şi trei- al
acestei prime ediţii naţionale italiene. Mi s-a oferit un sejur de trei zile la Florenţa , unde am fost cu
familia. Seara de gală a avut loc într-un palat extraordinar de frumos
construit de Napoleon. Aici a fost amenajată şi expozitia cu toate cele peste 200
de fotografii care au ajuns în finală. Mai era de acordat un premiu din partea
juriului. Publicul prezent a considerat că fotografia mea care a luat marele
premiu merită şi premiul din partea celor prezenţi. Aşa că m-am întors la Asti victorios, cu două
premii.
-Pe când o expoziţie personală de artă fotografică la Bacău ?
-M-am gândit de mai multe ori
să fac o expoziţie la Bacău ,
dar am una de făcut anul viitor la
Paris. Ştiu că în fiecare an la Bacău exista un Salon
al Fotografiei, dar nu m-a invitat nimeni niciodată şi n-am înţeles de
ce. Probabil că trebuie să mai aştept. Fotograful este precum vinul. Cu cât mai
vechi, cu atât mai bun, dar şi mai periculos.
-Andreia, soţia ta, a fost o jucătoare de volei cunoscută, de la
Ştiinţa...Cu ce se ocupă în prezent? Copiii ce îţi fac? Au îmbrăţişat dragostea
pentru sport?
-Andreia s-a apropiat de arta
fotografică. De peste 12 ani, este patroana unui studiou de fotografie în
oraşul nostru. Este talentată şi a devenit cea mai bună restauratoare de
fotografii de epocă din zonă, iar lucrul
nu ne lipseşte. Am încercat cu voleiul, ea având şi carnet de antrenor italian,
dar din punct de vedere financiar nu merita. Era prea multă muncă la cât
câştiga şi am decis să renunţe şi să lucrăm împreună în fotografie. Copiii
noştri au făcut patinaj pe gheaţă, până la un anumit nivel, după care au decis
să studieze la universităţi în afara Italiei.
-Cum ai defini fotografia acum, la sfârşit de 2015?
-Un
prieten, englez, fotograf şi el, îmi spunea: "Fiecare fotograf se reflectă
în propriile fotografii care-i vor semăna". Pentru a te detaşa de ceilalţi
ai nevoie de cunoştinţe, experienţă, talent şi chiar de aparate bune, cu care să "scrii" ce-ţi doreşte
sufletul, pentru că fotografia este ceea ce scrie fotograful, este mesajul lui.
-Ce ţi-ai dori foarte mult să fotografiezi şi nu ai făcut-o încă?
-Am făcut peste trei milioane
de fotografii în ultimii zece ani şi parca n-am făcut nimic. Mereu sunt în
criză de timp şi mereu mă plâng că n-am făcut una sau alta. Îmi doresc să merg
anul viitor la
Campionatul European de Fotbal din Franţa, chiar dacă UEFA
ne-a averizat că sunt riscuri. Eu vreau să merg oricum, voi merge tot anul
viitor la Belgrad ,
tot pentru UEFA, la Campionatul European
de Futsal, şi-mi propun acum italienii să merg, tot anul viitor, în Columbia la Campionatul Mondial
de Futsal. Cu sănătate şi ajutorul lui Dumnezeu sper să ating aceste obiective.
Pe urmă, mă mai gândesc.
-Ce filtre ai folosi pentru a fotografia România de astazi? Cum o
vezi, când te întâlneşti cu ea: multicoloră, în alb-negru sau...alba-neagra?
-Ţara noastră este foarte
frumoasă. Am făcut mai multe expoziţii aici, care au avut ca temă România. Drama acestei ţări este că în
ultimul timp imaginile au început să aibă o dominantă gri, care nu înseamnă
viaţă, ci contrariu! Caut mereu un filtru pentru a fotografia ţara asta, dar
fabricantul este greu de găsit, iar filtrul este unul rar, chiar foarte rar, şi
se numeşte "filtrul anticorupţie".
Dacă am găsi filtrul acesta, am reuşi să schimbăm mentalitatea oamenilor, iar
culorile României ar deveni vii, chiar foarte vii şi spectaculos de frumoase...
Pentru că resurse avem!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu