TRUP ŞI
SUFLET
„Într-o ierarhie, fiecare pas e dificil... Dacă e ceva
care ţi se pare uşor, asta înseamnă că ai greşit undeva!”
*Interviu cu Kristina CHOCHANOVA (prim-balerină la Opera Naţională din Sofia)
Kristina
CHOCHANOVA este privirea cu care te seduce arta
baletului, clasic sau contemporan, în stare pură. Încă de la primii săi paşi pe
scena Operei Naţionale din Sofia, spectatorul avizat a fost convins că apariţiile
ei întruchipează nu atât ascensiunea unei balerine de top, care în scurt timp
avea să adune distincţii şi aprecieri de pe toate meridianele, ci însuşi spiritul
natural al artistului menit să alunge falsitatea lumii exterioare. „Suntem cei
care distrează oamenii atunci când mint”- avea să se autodefinească balerina
într-un interviu acordat publicaţiei bulgare Edna.bg. în 2014. Nu mi-aş fi putut-o imagina pe Kristina Chochanova fără rolul lui Kitri
din cunoscuta operă Don Quijote a lui Ludwig Minkus (după nu mai puţin cunoscutul
roman al lui Cervantes). O Dulcinea care face posibil şi visul cavalerului întârziat, dar şi al celebrei artiste, acela de „a compune roluri care îi obligă pe
oameni să rămână cu ele în gând, să le schimbe viața pentru cel puțin două ore
și să-i transporte către un alt univers”…Abia întoarsă dintr-un turneu
în Japonia cu Baletul Operei din Sofia, Kristina
Chochanova a zăbovit pentru o clipă şi în paginile revistei noastre.
Leonard
POPA
-Te-ai născut la
Sofia , în 1990…Sunt timpurile noastre şi oraşul natal o şansă
pentru a face din Artă un stil de viaţă?
-Ca în orice oraş
mare, la Sofia ,
viaţa este trepidantă, are un alt ritm. Totuşi, mai există încă suficiente
locuri şi momente care îţi oferă altceva. Când mă plimb, de multe ori întâlnesc
tineri care ţin în mână câte un buchet cu flori sau baloane colorate. Mă opresc
şi văd câte o fată care traversează strada în fugă cu un zâmbet larg către un
băiat aflat pe celălalt trotuar, cu ochii pe ceas…Sunt multe locuri frumoase şi
romantice în oraş. Cel mai bun exemplu este Parcul Teatrului Naţional „Ivan
Vazov”. În orice moment al anului, mai ales în timpul verii, există acolo mulți
oameni tineri care dansează, cântă, jonglează și fac multe altele. Cred că sunt
mulţi tineri care iubesc arta. Desigur, există şi antiteza. Nu putem fi toţi la
fel. Trăim într-un altfel de timp, "de calculator"… Școlile de artă nu mai
sunt la fel de pline ca înainte, dar cele mai multe dintre ele au o mulțime de
talente. Romantismul nu vine de la
orașul în sine, romantismul vine de la oameni. Povestea de dragoste e a lor…
-Cum ai descoperit baletul? Sau el te-a
descoperit pe tine?
-Am descoperit
baletul nu neapărat accidental, pentru că intrasem deja sub magia artei şi a
muzicii. Am început prin a cânta la pian… Am avut o prietenă bună pe nume Jully,
de care am fost nedespărţită. Eu cântam, ea dansa balet. Mai târziu, a început şi
ea să cânte la pian. Lecțiile se desfăşurau în sala de balet a centrului
comunitar. Odată, m-am plictisit de ceea ce se cânta acolo și am început să
urmăresc imaginile și picturile de pe pereţii din camera în care se făceau
antrenamentele de dans. Erau pictate poziții de bază din balet. Am încercat să
le aplic cu propriul meu corp, să le imit… Între timp, lecția lui Jully s-a
terminat și mama ei m-a văzut repetând pozițiile acelea. Acest lucru s-a întâmplat în ianuarie. A
venit la mine și mi-a spus: "Stai puțin, acum, fă această poziție,
acum acest lucru, și asta ...".
După ce am făcut tot ce m-a rugat, mi-a zis că am calități și m-a
întrebat dacă nu vreau să mă ia la balet. Până în acel moment, nu mă mai
gândisem niciodată la aşa ceva, dar am spus repede, aproape instantaneu: "DA,
VREAU!". Mi s-au dat un
costum vechi, șosete, și am intrat în sala de repetiţii. De fapt, am nimerit la
ora dnei. prof. L. Draguleva. Dânsa
avea să mă învețe şi mai târziu, la Universitatea din Plovdiv. M-a lăudat, m-a dat de
exemplu celorlalţi, şi cred că atunci s-a aprins scânteia dragostei pentru
balet… Nu înţelegeam eu tot ce mi se spunea, dar ştiu că, după această
întâmplare, mi-am dorit să ajung la şcoala de balet. Acasă, mama mea îmi spunea
că nu voi putea deveni niciodată balerină. Şi, ca să mă convingă definitiv, a
folosit un argument forte. "Stai pe un singur picior (am tot încercat, dar când eram mică, nu reuşeam să
fac acest lucru prea mult timp), vezi,
nu poţi…suporta!" mă descuraja ea, îndemnându-mă să mă gândesc la
ceva mai rațional pentru viitorul meu, să nu judec doar cu inima. Erau şi cheltuieli
în plus legate de o astfel de școală,
papuci de balet, costume... Aveam doar zece ani! Până la urmă, cu foarte puțină
pregătire, m-am prezentat la concursul de admitere și am fost acceptată. A fost
chiar un succes, întrucât am fost admisă prima, alături de o gimnastă. Aceasta a fost întâia mea realizare!
-În anul 2000, ai fost acceptată, aşadar, la Şcoala Naţională
de Dans, clasa Sharei Karsakpaeva. În 2001, ai ajuns în clasa Dianei Rainova, cu
care ai şi absolvit instituţia. Apoi, prin concurs, ai devenit balerină la Opera Naţională
din Sofia. Din 2013, esti prim-solistă. E dificilă ascensiunea în balet?
-Într-o ierarhie,
fiecare pas e dificil… Dacă e ceva care ţi se pare uşor, asta înseamnă că ai
greşit undeva! În balet, ca și în gimnastică, drumul este plin de dificultăți,
mai ales pentru fete. În primul rând, nu este la îndemâna oricui să parcurgă o
asemenea școală, să renunţe la toate jocurile specifice copilăriei. Acolo, copiii
și personalul sunt convinşi că numai baletul contează. Cu timpul, ajungi şi tu să crezi asta şi nu
mai simţi dificultatea. Pentru mine, baletul este un mod de viață. Îi mulţumesc
pentru aceasta profesoarei mele D. Rainova, de la care am învăţat o
mulţime. Admisă în Baletul Operei
Naționale din Sofia, în 2009, am început să trăiesc o nouă viață. Nu am mai
resimţit limitele, am putut decide și gândi întotdeauna singură. A fost greu la
început să mă acomodez cu noul mediu, cu mai multe generații și diferite
personalități de artişti. Nu voi ascunde faptul că am avut momente foarte
dificile în timpul programului de lucru, dar gândul la scenă şi publicul m-au
ajutat mereu să le depăşesc. Le datorez respect şi dragoste. Pentru performanţele
mele, îi sunt foarte recunoscătoare dnei. Sara-Nora
Krysteva. Sper să pot ajunge şi mai
departe, prin muncă şi dragoste pentru ceea ce fac.
-Încă de la o vârstă fragedă, ai participat la o mulţime
de concursuri şi ai obţinut mai multe premii..Locul I la "Dance Europa
Revista" (Istanbul-2008), la "Sicilia Barocca" (Modica/Italia),
"Anastas Petrov" (Dobrich/Bulgaria), la Paris („Golden Shoes”),
Varna 2012…Cum te-au schimbat premiile obţinute?
-Da, am avut
norocul să particip la o mulțime de concursuri și să câştig numeroase premii.
Fiecare concurs înseamnă emoţie, pregătire, progres, cumul de experiență. Nu
pot spune exact la care dintre ele ţin cel mai mult, pentru că fiecare este
important pentru mine. Pot spune doar că datorită profesoarei D. Rainova am
reuşit să ajung la aceste competiții. Cred că premiile mi-au schimbat CV-ul, nu
şi pe mine! Toate distincţiile obţinute
stau într-un seif, acasă, dar nu chiar
la vedere. M-au ajutat să-mi ridic
nivelul profesional, nu există însă nici
o altă transformare în mine.
-Ţi-ai dorit mult un succes la Festivalul de la Varna … În 2012, ai obţinut
nu unul, ci mai multe premii. De ce este acest concurs atâta de special?
-Concurenţa şi orgoliile
care se nasc la Festivalul
de Balet de la Varna
sunt mari. Este important pentru mine,
pentru că e o întrecere naţională de prestigiu. Pe de altă parte, este un loc de competiţie
foarte frumos, diferit de celelate, şi romantic. Este feeric să auzi păsările deasupra
ta şi cântecul valurilor. E o adevărată magie! Mai avusesem două participări
înainte şi în 2012 am vrut să văd dacă pot ajunge măcar până în finală. Cu
fiecare rundă depăşită, visele au devenit tot mai mari. Am ajuns la dansul
final! N-aş fi putut-o face fără ambiţie, calităţi și spirit de luptă. Am
câștigat o medalie de bronz, Premiul „Nina Kiradjieva” și un premiu pentru un dans
contemporan compus de Galina Srebreva. Nu-mi închipuisem niciodată ca pot
obţine atâtea premii la Varna !
Aceasta a fost cea mai importantă competiţie
pentru mine și vreau să le mulțumesc Mashei Ilieva, Nikolei Hadjitanev, Galinei
Srebreva, lui Rosen Kanev, Kaloyan Boyadjiev pentru felul în care m-au susţinut
şi pregătit. Fără ei nu aș fi realizat nimic. Datorită Sarei-Nora Krysteva,
Mashei Ilieva, lui Yasen Valtchanov și Emil Yordanov, a fost posibil să ajung să
joc, după aceea, rolul Kitri. A fost împlinirea unică, magică și emoțională a
unui vis imens.
-CV-ul tău artistic însumează o mulţime de roluri
celebre. Într-un interviu pentru un ziar din Sofia („Edna”), afirmai că ţi-ai
dorit mult acest rol, Kitri, iubita lui Basilio, din „Don Quijote”. Este o
legătură între acest rol şi viaţa ta reală?
-Kitri, în acest
zile... Poate, o idee pentru nouă producţie... ha, ha, ha. Imaginea ei ne poate
da un exemplu de cum trebuie să luptăm pentru dorințe și vise, să gândim
creativ și liber, să trecem peste lucrurile serioase, doar cu un zâmbet. Aşa o
văd eu astăzi pe Kitri și încerc să trăiesc în acest fel. Toată lumea poate fi
mai zâmbitoare. Kitri răspunde la fel ca mine prin caracter, emoție și energie.
Calea mea de viață este, însă, destul de diferită de a ei. Acest spectacol m-a
umplut de viață și putere. A fost, într-adevăr, unic. Şi acum, când mi-l
amintesc, îmi teleportez de-acolo un zâmbet.
-Ai dansat, de asemenea, în Giselle, celebrul balet romantic al lui Jules-Henri Vernoy de
Saint-Georges si Théophile Gautier (muzica: Adolphe Charles Adam). Premiera a
fost în 28 June 1841, la
Theatre de l’Academie Royal de Musique din Paris…Giselle se joacă în toată lumea. De ce acest
spectacol continuă să ne farmece până şi în zilele noastre?
-Giselle ... Am
avut ocazia de a dansa Adagio din al doilea act, într-unul dintre cele mai
frumoase locuri, Teatrul de Vară din Varna.. Astăzi, Giselle poate fi văzut pe mai
multe scene. În timpul în care trăim, plin de relații ciudate, dragoste falsă
și fleacuri, acest balet acoperă nevoia de altceva.... Dragostea pură mai rar
se poate întâlni în viaţa de zi cu zi, de aceea spectacolul ne va fermeca mereu.
-Dansul şi dragostea sunt complementare? Cum i-ai pedepsi
pe oamenii care îţi displac? Precum Giselle?
-Dansul şi
dragostea sunt conectate, aşa că amândouă sunt în inima mea. Fiecare are
dreptul la propria opinie pe care să şi-o exprime. Nu toţi avem însă aceleaşi
gusturi. Eu le am pe ale mele şi dacă cineva le apreciază sunt fericită, dacă
nu, nu am nimic împotriva lui. Nu sunt un om care să dea sentinţe…Iubesc
audienţa şi dansul, vreau să le ofer oamenilor o altă lume și cred că un pic
chiar reuşesc. În cazul în care nu o acceptă, e problema lor.
-Astăzi, tânăra generaţie mai vine la spectacolele de
balet? De ce ar trebui să o facă?
-Nu numai tinerii,
oameni din diferite generații vin la spectacolele noastre. Dacă baletul îşi
face loc între gândurile lor și inima începe să le vibreze, vin din nou și din
nou. În spectacolele noastre, există multe elemente fabuloase care se corelează
cu viața de acum. Dau un nou look unor situații vechi. În multe scene,
spectatorii, indiferent de vârste, se redescoperă sau se reinventează pe ei înșisi.
Vin la spectacole să se îmbogățească emoțional și spiritual. Cultura și arta
merg mână în mână.
-De curând, în septembrie, a.c., ai participat cu Baletul
Operei din Sofia la o serie de spectacole susţinute în Japonia. Nu e pentru
prima dată când ajungi pe scenele asiatice. Ai mai fost în China şi Coreea. Cum
este privit baletul european în Asia? Care sunt diferenţele dintre şcoala
europeană de dans şi cea asiatică?
-Am fost suficient
de norocoasă pentru a vizita trei dintre țările cele mai dezvoltate. A fost ca un
vis devenit realitate. Nu atunci când am susţinut reprezentaţii în China am
fost cea mai fericită pentru modul în care am fost receptaţi. În Coreea, am
fost întâmpinaţi călduros, oamenii au fost foarte drăguţi, iar spectatorii
minunaţi. Dar ceea ce am experimentat în Japonia nu poate fi comparat cu nimic
din ceea ce am întâlnit în celelalte două ţări.
Acolo, publicul a izbucnit imediat după finalul operei Prinţul
de Igor Borodin. Aplauze atât de sonore și calde, nici in Bulgaria nu am primit. Școala asiatică depinde de ceea ce fac profesorii
din Europa. Nu sunt mulţi profesori autohtoni, chinezi, coreeni sau japonezi. Se
lucrează, în special, cu profesorii ruși, ceea ce face ca școala noastră și a lor
sa fie aproape identice. Cu toate
acestea, diferența este vizibilă. Suntem mai puțini, ei sunt mai mulţi și sunt obişnuiţi să lucreze ca roboții. Asta
poate fi văzut şi pe scenă. Asiaticii au reacţii şi gesturi precise, nu
improvizează nimic. La noi, totul trebuie să fie personalizat şi, cu multă energie,
îndreptat către public. Aceasta este diferența între școala asiatică și cea
europeană. De asemenea, ei se bazează pe elemente foarte atractive, mie mi se
par învecinate uneori cu circul. Pentru noi, baletul este, în primul rând, experienţă
controlată și transmitere de emoție.
-Baletul înseamnă şi o foarte bună condiţie fizică…O
balerină are nevoie de una la fel de bună ca a unui atlet. Sunt sigur că îţi
plac patinajul şi gimnastica ritmică. Greşesc?
-Iubesc toate
sporturile, în special patinajul și gimnastica, probabil, pentru că acestea
sunt foarte aproape de balet. Eu sunt de părere că fiecare copil ar trebui să
fie implicat în anumite sporturi, pentru că statisticile sunt ușor
înfricoșătoare. Toată lumea are nevoie de o stare bună de sănătate fizică.
Mișcarea înseamnă sănătate. Acest lucru vine din pornirea interioară a omului
și din nevoia de stimulare a ei. Există
mii de activități diferite prin care poţi face asta.
-Toate balerinele visează la un rol anume. Care dintre
ele te-ar reprezenta perfect?
-Așa cum am spus,
și Kitri, si Giselle, sunt ipostaze pe care le găsesc apropiate sufletului meu.
Întotdeauna mi-am dorit să întruchipez şi imaginea Mariei / Mașa din Spărgătorul
de nuci, pentru că de multe ori am vise similare. Ar fi fantastic să le
reprezint pe viu, pe scenă. Carmen, de asemenea, este un rol pe
care mi-aş dori cândva să-i dau viaţă. Prin muncă, sper ca, într-o zi, toate
aceste aspiraţii să devină realitate.
-Ai văzut vreodată „ploioasa” Românie? Acum, chiar au
început ploile de toamnă…
-Din păcate, nu am avut
ocazia de a vizita România. În prezent, fiecare excursie este legată strict de
locul de muncă. Sper să am această posibilitate curând.
-Ce îţi displace în această lume?
-Nu-mi place că
oamenii sunt atât de copleșiți de muncă și sarcini, că încep să devină nervoşi
și supăraţi. Există mulți oameni pesimişti, trişti şi obosiţi. Vreau să văd mai
mulți oameni care să gândească pozitiv, mai multe persoane fericite și cred că
nu e imposibil.
-Arta si sportul ar putea face mai mult pentru o lume mai
bună decât politicienii?
-Cu siguranţă, asta
încearcă. Din păcate, arta, sportul-pe de o parte, şi politica sunt două lumi
diferite şi îndepărtate, care nu se atrag reciproc…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu