Bulgarian

joi, 24 martie 2016

*Interviu cu sportiva cipriotă Kyriaki KOUTTOUKI, lidera mondială la taekwondo (cat.46 kg)

DE VORBĂ CU AFRODITA
*Interviu cu sportiva cipriotă Kyriaki KOUTTOUKI, lidera mondială la taekwondo (cat.46 kg)

    Kyriaki Kouttouki (n.12.09.1996) este tipul de campioană atipică. Delicată, sensibilă, cu un surâs cuceritor şi o frumuseţe aparte, zămislită parcă din legendele Afroditei, sportiva cipriotă a devenit cunoscută pe toate meridianele lumii, inclusiv, în România, unde anul trecut a urcat pe prima treaptă a podiumului European. Kyriaki cântă la pian, cu dexteritatea unui virtuoz în devenire, şi îndrăgeşte baletul ai cărui paşi i-a descifrat încă înainte de a se fi apucat de sport. Cine ar fi crezut atunci că studenta in business administration de la Universitatea Naţională din Nicosia va ajunge, cândva, sa domine  topul mondial al luptătoarelor, într-un sport atâta de dur cum e considerat taekwondo, artele marţiale coreene? Trebuie să o urmăreşti în concursuri, spre a înţelege de unde găseşte atâta energie... Pentru Kyriaki Kouttouki, sportul e, înainte de toate, artă, iar arta este inepuizabilă! Ce ar fi însemnat stâncile de la Petra Tou Romiou fără urmele fierbinţi ale Afroditei?
Leonard POPA

-Kyriaki, spune-mi, cum ai început să practici taekwondo? Nu ţi-a fost dificil să te apropii de această disciplină olimpică (din 2000), mai puţin accesibilă fetelor ?
-Am început să practic taekwondo datorită tatălui meu... El a dorit să învăţ prin acest sport să mă protejez eu însămi, când aveam doar 10 ani!
-Când te-ai apucat de acest sport dificil, te-ai gândit vreo clipă că vei  ajunge cândva o campioană a artelor marţiale?
-După doi ani de performanţă în taekwondo, am avut şansa să particip la Campionatul European pentru Cadeţi, în 2009, când am cucerit medalia de argint, primul meu succes continental. Atunci a fost întâia dată când l-am auzit pe antrenorul meu spunându-mi că am potenţialul necesar pentru a ajunge o bună sportivă în această disciplină. Cred că, până acum, nu am dezamăgit pe nimeni.
-Am urmărit evoluţia ta la Europeanul U21 din 2014. Ai depăşit sportivele din România (Gireadă) şi Rusia (Usenko) şi te-ai impus în finală în faţa ucrainencei Romoldanova. O partidă “extremă”, în care egalitatea a persistat până în ultimul moment, când ai reuşit un atac victorios. Te-ai aşteptat să devii Campioană Europeană într-un timp atâta de scurt?
-Realmente, mi-am dorit foarte mult să urc pe prima treaptă a podiumului şi m-am pregătit enorm pentru asta. Ştii cum se spune, prin muncă susţinută poţi obţine totul...
-În 2015, la Europeanul U21, organizat de România, ai obţinut, de asemenea, medalia de aur... Când a fost mai dificil, în 2014 sau în 2015?
-Cred că în 2014 a fost mai dificil, întrucât eram mai tânără...Acum, am acumulat mai multă experienţă şi m-am antrenat mai mult. Desigur, toate competiţiile sunt la fel de de dificile în acest sport. Depinde cât de mult te pregăteşti pentru ele, în fond, aceasta face diferenţa.
-Ce preferi, atacul sau apărarea? Am văzut că principalele atacuri se dau cu picioarele, punctate mai bine, în funcţie de zona de lovire (contactul la cap e cel mai bine punctat). E mai uşor să ataci cu membrele inferioare decât cu cele superioare?
-În taekwondo, noi  folosim mâinile doar câteodată, pentru a ne proteja, dar asta nu înseamnă întotdeauna obţinerea unui punct. În sportul nostru se punctează de regulă  cu picioarele. Există antrenamente specifice şi flexibilitatea sortivului are un rol important, ca şi în balet sau gimnastică.
-Am revăzut recent clasamentele mondiale. La categoria ta, 46 kg, eşti prima în lume! E un top cu multe sportive asiatice, aşa cum era şi de aşteptat. Din Europa, numai tu şi ucraineanca Romoldanova, pe care ai depăşit-o în finala  europeană. Chiar şi sportiva care concurează pentru Franţa este o luptătoare arabă naturalizată (Mustapha). Pentru Brazilia, de asemenea, o asiatică, Tang-Sing...Cum reuşeşti să te impui într-o asemenea companie?
-Nu există niciun secret. Mă pregătesc intens cu antrenorul meu Nicos Nicolau şi am început să adunăm medalii de la toate competiţiile la care am participat. Pas cu pas, am urcat în ierarhia mondială, situându-mă pe prima poziţie şi la începutul acestui an.
-A-propos de 2016, cum a început pentru tine?
-A debutat foarte bine, cu o medalie de aur obţinută la Openul Fujairah din Dubai. Cred că am evoluat bine în toate partidele, nu numai în finala câştigată în faţa Zhazzirei Saparbek din Kazakhstan (16-3, n.red.).
-Ce poţi să-mi spui despre Jocurile Olimpice de la Rio? Categoria ta va fi prezentă în Brazilia? În 2012, au fost în competiţie doar 4 categorii: 49, 57, 67 şi +67 kg. Vei rămâne la categoria 46 kg?
-La Jocurile Olimpice, organizatorii au comasat categoriile. La 49 kg sunt luptătoare din ambele categorii, 46 şi 49 kg. Eu voi concura la 46 kg doar la Europene şi la Mondiale.
-Cum decurge o zi din viaţa ta?
-Am două antrenamente zilnice, unul dimineaţa, altul seara. Între antrenamente, urmez cursurile de la  Universitate. Îţi dai seama că programul meu e...”full”!
-Cum eşti tu în afara sportului? Cum te-ai caracteriza?
-Sunt extrem de liniştită...Ha-ha-ha, nimeni nu poate crede că eu am ajuns să practic un astfel de sport de contact. Când cineva mă întreabă care e sportul meu de performanţă, iar eu răspund taekwondo, vine imediat şi remarca “oh, dar pari atâta de dulce şi liniştită!”...
-Care e culoarea ta preferată, albastrul sau roşul (culorile echipamentului din taekwondo)?
-Deocamdată, nu am nicio culoare favorită.
-Dacă nu ai fi practicat taekwondo, ce alt sport ţi-ar fi plăcut să faci?
-Înainte de a mă fi dedicat sportului, am făcut balet, care nu e un sport, ci o artă, dar la fel de dificil. Aşadar, cred că aş fi rămas la balet...
-Ai vreun hobby?
-Îmi place să cânt la pian. Mă linişteşte, când sunt stresată...De asemenea, ador să mă plimb cu prietenii şi să urmăresc câte un film, dar numai în limita timpului liber de care dispun.
-Planuri de viitor?

-Ca orice sportiv, îmi doresc să particip la Jocurile Olimpice şi să cuceresc o medalie acolo. Dar, pentru anii următori, obiectivele mele sunt Campionatele Europene şi Mondiale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu